عباس مطهری عصر امروز در چهارمین جلسه ستاد اجرایی اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود در سخنانی با تبریک میلاد ولی نعمت فکری، معنوی و مادی ایرانیان یعنی امام رضا (ع) اظهار کرد: به روح و روان همه شهدا و امام راحل و شهدای قیام ۱۷ شهریور و سه هزار شهید استان و یک هزار شهید شاهرود درود می‌فرستیم.

وی افزود: از همه مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی اجلاسیه شهدا تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم که همه ما در راه اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کوشا باشیم.

فرمانده سپاه شاهرود با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده بین استان و تهران در خصوص برگزاری کنگره شهدای استان و اجلاسیه شهدا بیان کرد: کنگره شهدای استان و اجلاسیه شهدای شهرستان‌ها به تعویق افتاد که دلایل بسیاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه نخستین دلیل این تعویق، کامل نبودن اطلاعات شهدا و جمع‌آوری آثار آنهاست که در شهرستان شاهرود کار عقب بوده و به تبع آن در استان نیز جمع‌آوری آثار شهیدان کامل نشده است، تصریح کرد: در خلق آثار و یادمان‌های شهدا در استان و شهرستان ضعیف عمل شده و دلیل کمیته فضاسازی، زمان کم برای ساخت مفید المان‌ها بوده است.

وی بیان کرد: بودجه ملی و استانی برای برگزاری کنگره و اجلاسیه شهدا هنوز محقق نشده و مکان برگزاری کنگره و شهدای استان و اجلاسیه شهدای شاهرود نیز که مصلای نماز جمعه این دو شهر است، کامل نیست و مشکلاتی دارد.

دبیر اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود با بیان اینکه تا پایان اسفند ماه، اجلاسیه شهدای شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد، تأکید کرد: زمان قطعی اجلاسیه شهدای شاهرود، اردیبهشت ماه است؛ اما درباره زمان دقیق آن در حال رایزنی با استان هستیم.

مطهری با بیان اینکه اکنون وقت کافی داریم، افزود: باید کار افزایش پیدا کند و با عزم ملی و مدیریت جهادی نواقص و ضعف‌ها در جمع‌آوری و خلق آثار هنری و حجمی کم و فعالیت بیشتر شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیته‌های اجلاسیه گفت: تاکنون ۱۲ کمیته جلسات خود را برگزار کرده‌اند و مابقی کمیته‌ها نیز باید سریع‌تر جلسات اجرایی خود را برگزار کنند.

فرمانده سپاه شاهرود با نام بردن از کمیته‌های فعال اجلاسیه بیان کرد: کمیته روحانیت و امور معنوی، کمیته نیروهای مسلح، کمیته اصناف و واحدهای تولیدی، کمیته ایثارگران، کمیته بانوان، کمیته دانشجویان، کمیته نظارت و ارزیابی، کمیته فناوری و رایانه، کمیته کودک و نوجوان، کمیته روستایی و اقشار، کمیته هنری و کمیته فضاسازی و تبلیغات جلسات را برگزار و صورت‌جلسات را به دبیرخانه اجلاسیه ارسال کرده‌اند.

برگزاری اجلاسیه شهدا کار اولویت‌دار مدیران شاهرود است

فرماندار شهرستان شاهرود نیز گفت: برگزاری اجلاسیه شهدا از کارهای اولویت‌دار مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان است و مجموعه دستگاه‌های اجرایی در اختیار اجلاسیه خواهند بود.

سیدحمیدرضا هاشمی با اشاره به اجلاسیه شهدا تصریح کرد: یک کار عظیم فرهنگی در سالی که به فرموده رهبر انقلاب، مدیریت جهادی و عزم ملی نام‌گذاری شده، با روحیه جهادی در تک تک مدیران باید اجرایی شود و بستری مناسب برای برگزاری اجلاسیه شهدا فراهم آید.

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود خاطرنشان کرد: از همه مدیران اجرایی، نظامی، انتظامی و روحانیت معزز و مدیرکل راه استان برای حضور در این جلسه قدردانی می‌شود.

وی بیان کرد: خدا را شاکریم که به برکت خون شهدا، نظام مقتدر و با عزتی را در سطح منطقه و جهان اسلام شاهد هستیم.

هاشمی با اشاره به تغییر زمان برگزاری اجلاسیه شهدای شاهرود افزود: حق هم همین است که با توجه به اینکه ۵۰ درصد شهدای استان از شهرستان شاهرود هستند، کار زیادی صورت گیرد و بیشترین شهید و پراکندگی مناطق، حجم کار را در این بخش افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: این حجم کار، دبیرخانه مستقلی می‌طلبد که در شهرستان دایر شده و نگرانی استان از کار پژوهشی و زیرساخت‌های حوزه شهرستان سبب شد تا فرصتی در این زمینه فراهم شود.

نایب رئیس اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود گفت: انتظار این است که به عشق شهدا مدیران منتظر اعتبار نباشند و خود شهدا مادی و معنوی کمک خواهند کرد؛ چون ناظر به عملکرد ما هستند.

وی با تاکید بر برگزاری جلسه کمیته‌های باقیمانده اجلاسیه افزود: مدیران کمیته‌هایی که تاکنون موفق به برگزاری جلسه نشده‌اند، تا هفته آینده باید جلسات کمیته را برگزار و صورت‌جلسه مصوبات را به دبیرخانه ارسال کنند.

هاشمی تأکید کرد: این اتفاق عظیم فرهنگی که در استان و شهرستان شاهرود خواهد افتاد، باید دارای برجستگی خاص باشد و همه با وفاق، صمیمیت، مهربانی و جدیت و تلاش و کوشش بار مسئولیت را به دوش بگیرند و نه عده‌ای خاص فقط کار کنند.

بهانه‌ای برای توجیه کارها وجود ندارد

نایب رئیس اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود با تأکید بر ارتباط مسئولان و دبیران کمیته‌ها با دبیرخانه تصریح کرد: قریب به هفت ماه فرصت داریم و بهانه‌ای برای توجیه کارها وجود ندارد.

وی با اشاره به اعتبارات برنامه‌ها گفت: اعتبارات برای برنامه‌ها تدبیر خواهد شد تا در جهت برگزاری اجلاسیه شهدا، فضای ارزشمندی به‌ وجود آید و مشکلی وجود نداشته باشد.

هاشمی تأکید کرد: اجلاسیه شهدا از کارهای اولویت‌دار مدیران شهرستان است و مجموعه دستگاه‌های اجرایی در اختیار اجلاسیه خواهند بود تا برنامه شایسته‌ای انجام شود.

وی با اشاره به امنیت فکری، روحی و مکانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در شرق و غرب ایران اسلامی کشورها دچار مشکل و ناامنی هستند؛ اما نظام جمهوری اسلامی ایران مقتدر در منطقه پیش می‌رود و این به برکت خون شهداست.

هاشمی هفته دفاع مقدس را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: هفته دفاع مقدس آزمونی برای آمادگی در راستای برگزاری اجلاسیه و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی است.

برگزاری صبح‌گاه مشترک به میزبانی قرارگاه عملیاتی لشکر ۵۸ تکاور

در چهارمین جلسه ستاد اجرایی اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود، همچنین ۱۲ کمیته مصوبات اجرایی خود را ارائه کردند.

در این جلسه که با حضور نایب رئیس و دبیر اجلاسیه شهدا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و رئیسان و دبیران کمیته‌های ۲۳ گانه اجلاسیه شهدا در سالن ولایت فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود برگزار شد، ۱۲ کمیته مصوبات جلسات برگزار شده خود را ارائه کردند.

حسین یارمحمدی، دبیر کمیته نیروهای مسلح اجلاسیه شهدای شاهرود به عنوان اولین کمیته به ارائه مصوبات جلسه اجرایی این کمیته پرداخت و گفت: برنامه‌های این کمیته در قالب هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود و نخستین برنامه، برگزاری صبح‌گاه مشترک به میزبانی قرارگاه عملیاتی لشکر ۵۸ تکاور در پنجم مهرماه با حضور نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان است.

وی افزود: تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران دفاع مقدس، رژه ۳۱ شهریور ماه که با مدیریت قرارگاه عملیاتی لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار به یاد هزار شهید شهرستان و با حمل تصاویر شهدای شاخص شهرستان برگزار می‌شود، نیز از دیگر برنامه‌هاست.

یارمحمدی خاطر‌نشان کرد: برگزاری مسابقات ورزشی والیبال و فوتسال به یاد هزار شهید شهرستان به همت قرارگاه عملیاتی لشکر ۵۸ و مسابقه تیراندازی به همت رکن ۳ ارتش و مسابقه دو و میدانی به همت گروه ۱۰ پدافند هوایی محرم از حرم شهدای گمنام تا گلزار شهدا شاهرود از دیگر برنامه‌هاست.

دبیر کمیته نیروهای مسلح اجلاسیه شهدای شاهرود تصریح کرد: سرکشی از خانواده‌های شهدای ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و جهاد و غبارروبی گلزار مطهر شهدا در سوم مهر ماه از دیگر برنامه‌هاست.

وی بیان کرد: تجلیل از سربازان نمونه و جوانان نخبه در زمینه علمی و فناوری و تحقیق و پژوهش به همت قرارگاه عملیاتی لشکر ۵۸ و برگزاری نمایشگاه سخت‌افزاری و نرم افزاری دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های کمیته نیروهای مسلح است.

برگزاری پیاده‌روی خانوادگی در شاهرود؛ ۴ مهر ماه

جانشین سپاه شاهرود با اشاره به برگزاری پیاده‌روی خانوادگی در روز ۴ مهر ماه گفت: این برنامه به صورت سراسری برگزار می‌شود و با حضور همه مردم شهرستان انجام خواهد شد.

یارمحمدی با اشاره به نامگذاری اماکن اداری نیروهای مسلح به نام شهدا اظهار کرد: با هماهنگی انجام شده مقرر شد تمام اماکن، منازل سازمانی و اداری نیروهای مسلح به نام شهدا مزین شود.

برگزاری یادواره ۱۰۱ شهید روحانی و طلبه استان سمنان

دبیر کمیته روحانیت و امور معنوی اجلاسیه شهدای شاهرود نیز به ارائه گزارشی از مصوبات جلسه این کمیته پرداخت و گفت: برگزاری یادواره ۱۰۱ شهید روحانی و طلبه استان سمنان در شاهرود برگزار خواهد شد که دبیر آن نیز بسیج طلاب و روحانیون شاهرود خواهد بود.

حجت‌الاسلام مهدی رعایتی افزود: گردهمایی بزرگ رزمندگان و ایثارگران روحانی شهرستان شاهرود قبل از اجلاسیه و برگزاری برنامه‌های ویژه در مدارس علمیه با یاد و نام شهدا از برنامه‌های این کمیته است.

وی با اشاره به برگزاری یادواره شهدای روحانی نهضت اسلامی بیان کرد: با توجه به نهضت اسلامی در منطقه یادواره شهدای بین‌الملل روحانی با محوریت آیت‌الله شهید احمدی‌شاهرودی و پنج شهید روحانی شاهرود در انتفاضه مردم عراق برگزار خواهد شد.

رعایتی با اشاره به برگزاری دو جلسه با روحانیون شاهرودی مقیم قم و مشهد عنوان کرد: با برنامه‌ریزی دو دیدار و جلسه هم‌اندیشی در خصوص اجلاسیه شهدا با روحانیون شاهرودی مقیم قم و مشهد برگزار می‌شود.

طرح بهشت خانواده در شاهرود اجرا می‌شود

مسئول کمیته بانوان اجلاسیه شهدای شاهرود نیز با بیان گزارشی از برنامه‌های این کمیته گفت: طرح بهشت خانواده با محوریت نقش تربیتی مادران شهدا در قالب تئاتر، انیمیشن و روایت‌گری در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و پایگاه‌های بسیج خواهران برگزار خواهد شد.

طاهره سیف افزود: دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقه کتابخوانی از سیره و منش شهدا، مسابقه وبلاگ‌نویسی ایثار و شهادت الگوی زن نمونه برای جوانان و برگزاری مسابقه پیامکی از برنامه‌های این کمیته است.

وی خاطرنشان کرد: ساخت کلیپ و نماهنگ با هماهنگی کمیته کودک و نوجوان و دانشگاهیان و برگزاری نشست‌هایی با موضوع نقش زن مسلمان در خانواده در مقابل زن غربی در سطح مدارس و پایگاه‌های بسیج و دانشگاه‌ها از دیگر برنامه‌هاست.

سیف تصریح کرد: تهیه بروشور از شهدای شهرستان و بسترسازی در مهر ماه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس و برگزاری مسابقه دلنوشته‌ای با عنوان دوست شهید شما کیست؟ و جمع‌آوری آثار شهدا از دیگر برنامه‌های کمیته بانوان اجلاسیه شهدای شاهرود است.

تهیه و نصب تصاویر شهدای اصناف در شاهرود

دبیر کمیته اصناف و واحدهای تولیدی و صنعتی اجلاسیه شهدای شاهرود نیز با بیان مصوبات جلسه این کمیته گفت: تهیه و نصب تصاویر شهدای اصناف در اتاق اصناف و اتحادیه‌های شهرستان، برگزاری یادواره شهدای اصناف و تولید محتوای فرهنگی با موضوع شهدا از برنامه‌هاست.

یحیی حسینی افزود: نصب تصاویر شهدا بر روی دو سقاخانه بازار، جمع‌آوری آثار شهدای اصناف و کارگری و مزین کردن نام اماکن صنوف و کارخانجات به نام شهدا و جمع‌آوری آثار شهدا از دیگر برنامه‌های کمیته اصناف و واحدهای تولیدی اجلاسیه شهدای شاهرود است.

شناسایی نخبگان ایثارگر در شاهرود

رئیس کمیته ایثارگران اجلاسیه شهدای شاهرود نیز در این جلسه با تأکید بر تعامل همه دستگاه‌ها در دیدار با خانواده شهدا گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی برای دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران با بنیاد شهید هماهنگ باشند تا خانواده‌ای مغفول واقع نشود.

علی افراسیابی با بیان اینکه مرجع اعلام آمار شهدا و ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران است و دستگاه‌ها آمار خود را از این نهاد دریافت کنند، تصریح کرد: شناسایی نخبگان ایثارگر در ابعاد مختلف و تجلیل از آنها و مصاحبه با جانبازان از دیگر برنامه‌های کمیته ایثارگران اجلاسیه شهداست.

وی با اشاره به اینکه استان سمنان در تدوین کتب شهدا ممتاز کشوری است، اظهار کرد: چاپ چند جلد کتاب از شهدای شهرستان در حال انجام است و امیدواریم تا قبل از برگزاری اجلاسیه آماده شود.

برگزاری مسابقات بومی محلی در شهرها و روستاها

مسئول کمیته اقشار و روستایی اجلاسیه شهدای شاهرود نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های این کمیته گفت: برگزاری مسابقات بومی محلی در شهرها و روستاها به یاد و نام هزار شهید شهرستان از ۵ تا ۲۰ مهر ماه، دیدار با خانواده شهدا و غبارروبی گلزار شهدا در ۱۷ مهر ماه در شهرها و روستاها از برنامه‌های کمیته است.

وی افزود: گردهمایی رزمندگان دوران دفاع مقدس در شهرها و روستاها در ۱۸ مهر ماه و تقدیر از فرزندان شهدا و ایثارگران شهرها و روستاها و تعویض پرچم مطهر گلزار مطهر شهدای شهرستان از برنامه‌هاست.

برگزاری کنگره شهدای دانشجوی کشور

دبیر کمیته دانشجویان اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود نیز در این جلسه با ارائه مصوبات این کمیته گفت: زمینه‌سازی در ارائه پایان‌نامه‌ها و کارهای تحقیقاتی با موضوع دفاع مقدس و ایثار و شهادت و فراخوان شعر و مقاله با موضوع شهدا و تجلیل از ایثارگران و فرزندان شاهد و ایثارگر نخبه در دانشگاه‌ها از برنامه‌هاست.

محمد جلیلی افزود: طراحی و ایجاد یادمان شهدا در دانشگاه‌ها و نامگذاری ساختمان‌ها و خیابان‌ها و میادین دانشگاه‌های سطح شهرستان به نام شهدا از دیگر برنامه‌های این کمیته است.

وی خاطرنشان کرد: اول تا ۱۸ مهر ماه کنگره شهدای دانشجوی کشور در دانشگاه‌های شاهرود با برنامه‌های متنوع برگزار خواهد شد و در اینجا نیز یاد و نام هزار شهید شهرستان شاهرود گرامی داشته خواهد شد.

کاشت هزار اصله درخت به یاد شهدای شاهرود

دبیر کمیته فضاسازی و تبلیغات اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود هم در این جلسه با اشاره به برنامه‌های این کمیته برای اجلاسیه شهدای شهرستان گفت: کلنگ‌زنی کاشت هزار اصله درخت به یاد شهدای شهرستان در هفته دولت در حرم شهدای گمنام به زمین زده شد.

احمد حسین‌پور با بیان اینکه طراحی و چاپ تصاویر هزار شهید شهرستان و نصب آن در شهرها و روستاها در دستور کار و در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: کوه‌نویسی چند نقطه از شهرستان به جای خرید بالن تصویب شده که با جانمایی این کار آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: جانمایی دیوارنویسی در سطح شهر با موضوع ایثار و شهادت در حال پیگیری است و قرار است با رضایت صاحبان این طراحی و دیوارنویسی انجام شود.

مسئول فرهنگی اجتماعی سپاه شاهرود بیان کرد: استفاده از سایر ابزار شهری مانند بدنه اتوبوس‌ها برای نوشتن وصایای شهدا و تابلوهای الکترونیکی در ایام قبل از اجلاسیه و نصب بنر در بیلبوردهای تبلیغاتی شهرها از دیگر برنامه‌های کمیته فضاسازی و تبلیغات اجلاسیه است.

مسئول کمیته نظارت و ارزیابی نیز در این جلسه در خصوص اجرای درست و دقیق برنامه‌ها و شرح وظایف کمیته‌ها تأکید کرد.

راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی اجلاسیه شهدای شاهرود

دبیر کمیته فناوری و رایانه اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از برنامه‌های این کمیته گفت: راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی اجلاسیه و سایت محتوایی با محوریت مردم برای قرار دادن مطالب، تصاویر و ویدئوهای دوران دفاع مقدس و شهدا از مصوبات این کمیته است.

بابک مخبریان افزود: طراحی نرم‌افزار تلفن همراه که یکی از اولین‌ها در ایران است با قابلیت بلوتوث بالا و دارا بودن محتوای شهدای شهرستان و دعوت از سایت‌های بزرگ شهرستان برای فضاسازی تبلیغی در سایت و توجیه برنامه‌ها از برنامه‌هاست.

وی با اشاره به دعوت از نمایندگان اینترنت در شهرستان برای همکاری با اجلاسیه گفت: در فضای مجازی فضایی برای خاطره‌نویسی با موضوع شهدای شهرستان طراحی شده است تا خاطرات ایثارگران و شهدای شهرستان در فضای مجازی جمع‌آوری شود.

ساخت سرود ویژه هزار شهید شاهرود

مسئول کمیته هنری اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود هم در این جلسه با اشاره به ساخت سرود ویژه هزار شهید شاهرود گفت: با هم‌فکری اساتید موسیقی شهرستان و رایزنی آنها یکی از بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان کشوری برای مذاکره دعوت شده تا کار این سرود را پیگیری کند.

محمد امیری افزود: برگزاری مسابقه نقاشی دیواری با موضوع ایثار و شهادت و یادگاری تصویری و برپایی نمایشگاه عکس و پخش فیلم با موضوع شهدا و دفاع مقدس و نمایشگاه کتاب از نویسندگان شاهرودی از دیگر برنامه‌هاست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود تصریح کرد: برگزاری شب شعر شهدا و رونمایی از کتاب نویسندگان شاهرودی و برگزاری نمایش میدانی و خیابانی مرتبط با شهدا از برنامه‌های کمیته فرهنگی است.

وی بیان کرد: تمام همت و دقت انجمن هنرمندان شاهرود در شاخه‌های مختلف برای خدمت به شهداست و سر و جان ما فدای شهداست و تمام ظرفیت هنری شهرستان خالصانه در اختیار شهدای شهرستان قرار دارد.

جمع‌آوری اطلاعات و آثار شهدای دانش‌آموز و فرهنگی

آخرین کمیته گزارش‌دهنده در این جلسه، کمیته آموزش و پرورش بود که رئیس این کمیته با تأکید بر انجام برنامه‌های مختلف در سطح مدارس گفت: مهم‌ترین کار ما جمع‌آوری اطلاعات و آثار شهدای دانش‌آموز و فرهنگی شهرستان است که با همکاری ستاد کنگره شهدا در حال پیگیری است.

سیدحبیب‌الله میرابوالحسنی افزود: برگزاری جشن اول مهر ماه به یاد شهدای شهرستان و برگزاری نشست‌های خاطره‌گویی دفاع مقدس در تمام پایه‌های تحصیلی با حضور ایثارگران و راویان دفاع مقدس از جمله برنامه‌هاست.

وی تصریح کرد: دیدار با خانواده شهدای فرهنگی و دانش‌آموز و برگزاری مسابقات مختلف فرهگی هنری و ورزشی در مدارس به یاد هزار شهید شهرستان از دیگر برنامه‌های این کمیته است.

در پایان این جلسه همه شرکت‌کنندگان بر اجرای برنامه‌هایی در شأن شهدا تأکید کردند و مقرر شد: اقدامات کمیته‌ها هر هفته به دبیرخانه اجلاسیه و کمیته اطلاع‌رسانی و رسانه اعلام شود