آیت الله هاشمی شاهرودی:

هر تلاوتی قرائت است اما هر قرائتی لزوما تلاوت محسوب نمی شود.

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی از فقها و مجتهدین شورای نگهبان در پیامی که به مناسبت برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن کریم دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود صادر کرده گفت:هر تلاوتی قرائت است اما هر قرائتی لزوما تلاوت محسوب نمی شود.

در متن این پیام آمده است: با توجه به آیات مختلف قرآن از جمله

« وَ الْقَمَرِ إذا تَلیها » ،« وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ…»،

.« ..مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّهٌ قائِمَهٌ یَتْلُونَ آیاتِ اللَّهِ آناءَ اللَّیْلِ وَ هُمْ یَسْجُدُونَ »

تلاوت قرآن متابعت از قرآن در قرائت و دنبال کردن معانی و پیروی در عمل می‎باشد؛ بنابراین، هر تلاوتی قرائت می‎باشد امّا هر قرائتی لزوماً تلاوت ‌محسوب نمی‎شود؛ و اساساً تلاوت در مواردی به کار می‎رود که مطالب قرائت شده، وجوبِ پیروی را در پی آورد،این معنی را بوضوح در آیات می‎بینیم:

«أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ»

آیا مردم را به نیکی فرمان می‎دهید و خود را فراموش می‎کنید حال آنکه شما کتاب را تلاوت می‎کنید! پس چرا تعقل نمی‎کنید و هوای نفستان را مهار نمی‎زنید.در آیه شریفه با توبیخ، ‌سؤال می‎کند، که تلاوتِ کتاب چرا موجبِ عمل نگشته است و چرا هوایِ نفس را مهار ننموده است؟

در ادامه این پیام آمده است : همان گونه که دندانها با نظمی خاص و براساسِ بنیادی محکم و صحیح، به منظورِ خرد کردن و هضم مناسبِ غذا چیده شده است و ترتیبِ دندانها با توجه به این هدفِ خاص، شکل گرفته است، آیاتِ‌قرآن نیز از نظم و چینش خاصی برخوردار می‎باشد که با هدفِ درمانِ فکر و روح بشر و هدایت و ارشاد آنها به قله‎های کمال انسانیت، هماهنگ گردیده است، از این رو، ترتیل قرآننظم وچینشِ خاص آیات، هماهنگ با تأمین نیازهای فکری و روحی بشر، با اهداف درمان فکر و روح و ثبات بخشی به قلب مؤمنین و هدایت و ارشاد آنها به قله‎های کمالِ بشری خواهد بود و این معنی از ترتیل به خداوند منسوب است

«کَذلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیلاً»

اینچنین قرآن را یکباره فرو نفرستادیم به این دلیل که از این راه، دلِ پرالتهابِ تو را ثبات بخشیم و دلیل دیگر اینکه آن را ما به نحوِ خاصی، چیده و نظام بخشیده‎ایم.

در پایان این پیام آمده : از آنجا که قرآن با روحِ بشر، سروکار دارد، این چینش و انتظامهم در بخش الفاظ قرآن و هم در حوزه محتوا و معانی آیات مطرح است که هم زیبایی ظاهر و هم عمق باطن را گویاست. تفکر لازم است و بعد از آن عمل . امید است این چنین برنامه هایی با گسترش بیشتر در سطح دانشگاهی با قوت و استحکام هر چه روز افزون برگزار شود.