مراسم افتتاحیه، دومین دوره مسابقات قرآن کارکنان دانشگاه­های سراسر کشور عصرروزگذشته در تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

گفتنی است این مسابقات به مدت سه روز از سوم تا پنجم شهریور­ ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شاهرود برقرار است.

در این مراسم معاون فرهنگی، اجتماعی و دبیر برگزاری این دوره از مسابقات ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در جملاتی به بیان زیبایی های قرآن پرداخت و نظر اندیشمندان بزرگ جهان را در مورد قرآن بیان نمود.

دکتر رضا شیخ افزود: درمرحله اول این مسابقات ۱۶۰۰ نفر قاری قرآن شرکت داشتند که ۱۲۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند و به مدت سه روز در دانشگاه صنعتی شاهرود به رقابت می­پردازند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری ۱۰۸ جلسه با گروه­های مربوطه، بررسی نقاط قوت و ضعف مسابقات گذشته، طراحی و ایجاد سایت از اهم اقدامات برگزاری این دوره از مسابقات بوده است.

سپس پیام آیت الله سید محمود شاهرودی توسط نماینده وی قرائت شد. در این پیام بر عظمت قرآن و تأثیر سازنده آن در پالایش روح و جسم افراد تاکید شد.

دیگر سخنران این مراسم دکتر خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر، هفته دولت را تبریک گفت.

معاون فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری  در ادامه گفت: با آغاز دوران ریاست این معاونت، تلاش بر این شد که با برگزاری مسابقات قرآنی در سطح دانشگاه­ها کتاب مقدس قرآن از حاشیه به متن بیاید.

وی استقبال گسترده اعضاء هیأت علمی را در طرح ضیافت اندیشه دلیلی بر این مدعا دانست و افزود: قرآن محوری و گسترش کلام وحی در بخش­های آموزش و پژوهش، مأموریت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حال حاضر است ولی با اقدامات صورت گرفته، سرعت این کار راضی کننده نیست.

خواجه سروی ایجاد سرای قرآن و عترت در دانشگاه­ها را از آخرین تصمیمات این معاونت عنوان کرد و گفت: سال گذشته طرح ایجاد سراهای قرآنی با هدف توسعه قرآن و سیره اهل بیت به تصویب رسید و هم اکنون ده دانشگاه از این طرح بهره­مند شده­اند.

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: هدف جنگ نرم تغییر محاسبات است و قرآن پدافندی مؤثر برابر این هجمه بیگانگان است.

سخنران پایانی این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی بود. وی به نمایندگی امام جمعه شاهرود، برگزاری این مسابقات در شهرستان شاهرود را باعث مباهات دانشگاه صنعتی شاهرود عنوان کرد و اقبال قطب علمی کشور  به مقوله دین و عرفان را خوش یمن و بابرکت عنوان کرد.

امام جمعه موقت شاهرودگفت: علت تازگی قرآن آن است که منحصر به زمان خاص و جمعیت خاص نیست و این کتاب مقدس در تمام اعصار و برای تمامی مردم طراوت و تازگی خود را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین  امینی هدف این گونه همایش ها را شناخت قرآن و خالق آن عنوان کرد.

در ادامه این مراسم، حسین رستمی قاری بین المللی و نفر اول مسابقات مالزی به تلاوت آیاتی از سوره حشر پرداخت. پخش نماهنگ قرآنی، اجرای تواشیح توسط گروه طاها وقرعه کشی مسابقه پیامکی از دیگر بخش های این مراسم معنوی بود.

شایان ذکر است: روز یکشنبه ۵ شهریور در مراسم اختتامیه این مسابقات ۲۷ نفر از شرکت کنندگان حائز مقام برتر معرفی خواهند شد.