شاهرود-خبرنگار دانشگاه صنعتی شاهرود: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای تشکیل سراهای قرآن و عترت دانشگاه ها صد میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

غلامرضا خواجه سروی در حاشیه مراسم افتتاح دومین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان دانشگاه های سراسر کشور که عصر جمعه در تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاه با اشاره به این که  اعتبار صد میلیون ریالی تخصیص یافته برای تشکیل سراهای قرآنی تنها به دانشگاه های دولتی تعلق می گیرد افزود: این مبلغ باید در حوزه پژوهش، آموزش و ترویج معارف قرآن کریم مصرف شود.

خواجه سروی گفت: ده دانشگاه قبل از اعلام بودجه اقدام به تاسیس این سراها نموده اند و تخصیص این بودجه کمک شایان ذکری است به دانشگاه ها تا هر چه سریعتر اقدام به راه اندازی این سراها در دانشگاه خود نمایند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد:  با شکل  گیری سراهای قر آن و عترت دانشگاه ها، در زمینه انتقال مسائل و معارف قرآنی از حوزه صرف تبلیغ و ترویج به حوزه آموزش و پژوهش و سبک زندگی اقدمات قابل توجهی انجام خواهد گرفت.

اقدامات وزرات علوم، تحقیقات و فناوری برای ورودی های مهر ۹۱

خواجه سروی با اشاره به این مطلب که دانشگاه ها موظف شدند فضایی را آماده کنند که دانشجویان جدید الورود با زندگی دانشگاهی آشنا شوند گفت: یک بخش آموزشی در دانشگاه  داریم و برنامه دانشگاه ها این است که دانشجویان در این بخش با مقررات آموزشی حاکم بر دانشگاه ها، نحوه درس خواندن و حضور در کلاس آموزش ببینند.

وی خاطر نشان کرد: بخش دیگر مسائل مربوط به زندگی خوابگاهی است که در حوزه های مشاوره، تربیت بدنی، زندگی در خوابگاه، وام دانشجویی و … دانشجویان با مسائل مختلف آشنا خواهند شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی با بیان این مطلب که در حوزه فرهنگی برنامه های مفصلی برای دانشجویان تدارک دیده شده اظهار داشت: توانایی ها و تخصص های دانشجویان در حوزه های فرهنگی در بدو ورود سنجیده شده و در قالب پایش فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ مورد توجه مسئولین فرهنگی قرار خواهد گرفت.

خواجه سروی با اشاره به فعالیت های تشکل های دانشجویی گفت: این تشکل ها با حضور در برنامه های دانشگاه به عضو گیری پرداخته و آموزش ها و آگاهی های لازم در مورد کانونهای فرهنگی هنری، کانون های اجتماعی، جمعیت های خیریه  و نشریات دانشجویی به دانشجویان جدید الورود خواهند داد.

وی افزود: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز با حضور در جمع های دانشجویی و پرداختن، به بحث های مذهبی و دینی در مراسمات و موقعیت های مذهبی دانشگاه ها، دانشجویان را با بخش های مذهبی دانشگاه، امور مذهبی، گفتمان های دینی و … که در دانشگاه برگزار می شود آشنا می کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان این مطلب که نحوه ثبت نام و میزان سهمیه عمره دانشجویی تاکنون تغییر نداشته گفت: تصمیم بر این است که یک قسمت از سهمیه برای  کسانی باشد  که در حوزه فرهنگی، دینی یا انحمن های علمی به پیشرفت دانشگاه در این امور کمک می نمایند و قمستی از سهمیه نیز به صورت عمومی برای ثبت نام کنندگان در نظر گرفته شود.

خواجه سروی در پایان تصریح کرد: امسال هم حدود ۳۰ هزار دانشجو از مزایای سفرهای زیارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده خواهند کرد.