محمد دلالی مسئول دار القرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: فعالیت قرآنی اگر با هدف تربیت قرآنی باشد اثر گذار است و سال ها ساری و جاری باقی می ماند.

محمد دلالی در گفتگویی با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه صنعتی با اشاره به این نکته که قدیمی ترین فعالیت قرآنی رسمی و هدفمند در کشور برمی گردد به تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۶۰ افزود: از این سال فعالیت های قرآنی در سازمان با عناوینی مانند بخش قرآن و واحد قرآن برقرار بوده است و از سال ۸۰ این فعالیت ها تحت عنوان دار القرآن  در استان ها و شهرستان ها فعالیت می کند.

مسئول دار القرآن الکریم گفت: وظایف دار القرآن ها در سه حوزه آموزش، تبلیغ و ترویج و حمایت و نظارت دسته بندی می شود.

وی وظایف بخش آموزش را در آموزش های پایه، متوسطه، عالی و تخصصی که به تربیت نیروی متخصص، معلم، مدرس، ممتحن و … در رشته های قرائت، ترجمه و تفسیر، ترجمه و مفاهیم و حفظ دانست و خاطر نشان کرد در بخش تبلیغ وترویج دار القرآن به برگزاری محافل انس با قرآن، جشنواره ها و مسابقات قرآنی، کرسی های تلاوت و نمایشگاه های قرآنی می پردازد.

دلالی تصریح کرد: سازماندهی بخش های قرآنی مردمی در موسسات قرآنی مردمی، سازماندهی خانه های قرآن روستایی و شهری، هدایت و سازماندهی جلسات قرآنی سطح استان،ساماندهی و صدور مجوزهای فعالیت و ثبت موسسات قرآنی مردمی،حمایت، نظارت و هدایت فعالیتهای قرآنی مردمی، حمایت، نظارت و هدایت فعالیتهای قرآنی مردمی و … از وظایف حوزه حمایت و نظارت دار القرآن الکریم است.

مسئول دار القرآن الکریم با اشاره به این نکته که ذائقه مردم سال به سال متفاوت می شود افزود: برنامه ها باید متناسب با این تفاوت ها و تغییرات تنظیم و ارائه شود.

دلالی برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود را قدمی مثبت و موثر در ترویج فرهنگ قرآنی در سایر نهاد ها و ارگان های فعال در سطح کشور دانست و گفت: امیدواریم با تدابیری که از سوی دبیرخانه این مسابقات اندیشیده می شود و با حضور پر رنگ مردم و کارمندان ارگان های مختلف شاهد برگزاری این مسابقات در دیگر سازمان ها و ارگان ها نیز باشیم .

وی برنامه های پیشنهادی دار القرآن برای بهتر برگزار شدن این دوره مسابقات در دانشگاه را این گونه بیان کرد: توزیع بسته های فرهنگی که خوراک معنوی و قرآنی شرکت کنندگان و مخاطبان را تامین کند، برگزاری نمایشگاه قرآنی در ورودی سالن یا محدوده محل برگزاری مسابقات تا هم مخاطبان و هم شرکت کنندگان بتوانند با محصولات قرآنی آشنا شوند، ایجاد هماهنگی با دستگاه های فرهنگی قرآنی سطح شهرستان برای ترغیب کارکنان دستگاه های دیگر جهت شرکت در این برنامه ها و ترغیب به برگزاری چنین مسابقاتی در نهاد و ارگان خود، در نظر گرفتن سرویس های ایاب و ذهاب برای حضور عموم مردم در محل مسابقات، برگزاری کارگاه های آموزشی کوتاه مدت ویژه شرکت کنندگان توسط داوران جهت بالا بردن سطح آن ها، برگزاری محافل قرآنی با حضور اساتید حاضر در این مسابقات برای عموم مردم جهت افزایش برد بیرونی این مسابقات و همچنین انعکاس این مسابقات در رسانه های مختلف از جمله سیمای استانی و شبکه قرآن سیما و …

دلالی در پایان با اشاره به این که فعالیت قرآنی باید با هدف تربیت قرآنی باشد تا اثر گذار شود و سال ها ساری و جاری بماند خاطرنشان کرد: فکر و اندیشه باید قرآنی باشد تا رفتار قرآنی شکل بگیرد. تعلیم فرهنگ قرآن، کاربردی نمودن استفاده از آیات قرآن در مقابل هجمه دشمنان، فراهم نمودن زمینه های رشد و توسعه فرهنگ قرآنی، نشر رهنمود های قرآن کریم  و… راهکارهای مناسبی در این زمینه به نظر می رسد.

وی در پایان از مسئولین برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان دانشگاه های سراسر کشور برای تلاش در این زمینه تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این گونه برنامه ها بیشتر در سطح شهر و استان ما اتفاق بیافتد.