انجمن‌های علمی دانشجویی

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد. این انجمن‌ها مکانی برای پرورش استعدادهای علمی، مدیریتی، تقویت نشاط علمی و اجرای برنامه‌های تکمیلی همسو با آموزش‌های دانشگاهی تبدیل می باشد. در حال حاضر ۱۹ انجمن علمی دانشجویی فعال در این دانشگاه وجود دارد که با مدیریتی مستقل زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مشغول فعالیت هستند و علاوه بر برخورداری از حمایت‌های مادی و معنوی از این معاونت، همچون گذشته از پشتیبانی گسترده و همه جانبه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه نیز بهره‌مند می برند.

riمدیریت انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود

نتیجه اعتماد به دانشجویان و زمینه‌سازی برای شکوفا شدن استعدادهای آنها، بر جای ماندن آثاری ارزشمند در زمینه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی است. به طور کلی فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی این دانشگاه در چند بخش کلی  سازماندهی می شود:

  • کمک به دانشکده در برگزاری جلسات معارفه، پرسخ و پاسخ، فارغ التحصیلی و غیره

  • برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی متنوع

  • برگزاری سمینارها و کارگاه‌های علمی منطقه‌ای، ملی و بین المللی

  • برگزاری مسابقات منطقه‌ای، ملی و بین المللی

  • چاپ و انتشار نشریات علمی تخصصی

  • برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی

  • بازدید از مراکز علمی و صنعتی

  • این مدیریت امیدوار است در سایه الطاف الهی و همراهی دانشجویان، اساتید و مسئولان بتواند گامی مؤثرتر از پیش در راستای دستیابی به اهداف پیش بینی شده برای این گروه بزرگ دانشجویی بردارد. انشاا…

انجمن علمی دانشجویی فیزیک و نجوم

انجمن علمی فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را با تشکیل سه گروه علمی تحقیقاتی آغاز کرد. سپس در سال ۷۹ گروه نشریه و در سال ۸۳ گروه نجوم نیز به این گروه‌ها اضافه شد. همان طور که می‌دانیم فیزیک به عنوان دانشی که گویای قوانین حاکم بر طبیعت مادی است پایه و اساس اکثر شاخه‌های فنی و مهندسی می‌باشد. انجمن‌های علمی فیزیک اهداف خود را در جهت پخش و فراگیر کردن این دانش مهم سازمان دهی کرده است و با ایجاد علاقه در میان دانشجویان تمامی رشته‌ها سعی دارد با فراهم کردن محیطی مناسب فعالیت‌های علمی اعم از تئوری و علمی گامی در جهت ارتقا سطح علمی دانشجویان برداشته باشد. شایان ذکر است همراهی ریاست دانشکده فیزیک و اساتید آن و همچنین پشتیبانی‌های مداوم مدیریت محترم انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در این راه همواره دلگرم کننده و راهنمای ما بوده است.

 

انجمن علمی دانشجویی حسابداری

حسابداری از قدیمی ترین رشته‌های بشری بوده به گونه‌ای که حتی در کتیبه‌های باستانی نیز این امر به وضوح دیده می‌شود. انجمن علمی حسابداری با هدف برپایی محیطی مناسب جهت آشنایی دانشجویان با رشته حسابداری و زمینه‌های علمی آن در سال ۱۳۸۰ تشکیل شد. انجمن علمی حسابداری در طی این چند سال تلاش کرده که حسابداری جدید و نوین و هدف این رشته را جایگزین باور قدیمی کند که حسابداری رشته‌ای کاملا تئوری و کسل کننده است.

 

انجمن علمی دانشجویی برق

این انجمن در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه صنعتی شاهرود تاسیس شد. هدف این انجمن بهبود وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان این رشته است. برای تحقق این هدف فعالیتهای مختلفی در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی، دوره‌های کارگاهی و عملی، برگزاری سمینار، بازدیدهای آموزشی و دعوت از شخصیت‌های برجسته کشور انجام داده است. از جمله مهم ترین اهداف و چشم اندازهای این انجمن ایجاد یک فضای پویا و شاداب علمی و تحقیقاتی در بین دانشجویان و اعضای هیئت علمی برای حداکثر بهره برداری از حداقل امکانات آموزشی موجود دانشگاه است.

محور عمده فعالیت‌های این انجمن برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی جلسات ارائه پروژه و کارآموزی عضویت و شرکت دانشجویان در موسسات و کنفرانس‌های علمی کشوری و بین المللی و برگزاری جلساتی جهت جذب ایده‌های مختلف پژوهشی نشریاتی و … می باشد.

انجمن علمی دانشجویی معدن، نفت و ژئوفیزیک

انجمن علمی دانشکده معدن ،نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود هسته علمی دانشجویان دانشکده می‌باشد که با فعالیت‌های علمی تحقیقاتی انتشار نشریات علمی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و همایش‌های علمی مرتبط با صنعت معدنکاری درصدد ارتقا سطح علمی دانشجویان است.

 

انجمن علمی دانشجویی معدن، نفت و ژئو فیزیک

انجمن علمی معدن از اولین انجمن‌های علمی است که پس از تصویب هیات موسسان در سال ۱۳۷۸ شروع به فعالیت کرد و با گذشت سالیان متمادی از شروع فعالیت رسمی خود اینک بعنوان یکی از شناخته شده ترین نهادهای دانشجویی عهده‌دار کلیه فعالیت‌های علمی دانشجویی دانشکده است. این انجمن هر ساله با برگزاری انتخابات در سطح دانشکده اعضای هسته مرکزی را با رأی دانشجویان انتخاب می‌کند. این اعضا نماینده دانشکده و عهده‌دار برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های علمی هستند که شامل دبیر، نائب دبیر مسئول روابط عمومی، مسئول امور مالی، مسئول بازدیدها، مسئول نشریات و مسئول آموزش و پژوهش می‌باشد.

انجمن علمی دانشکده معدن، نفت و ژئو فیزیک یکی از فعالترین انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی شاهرود می‌باشد و تا به امروز فعالیت‌های متعددی را در راستای ارتقا سطح علمی و فعالیت‌های گروهی دانشجویان انجام داده است.

 

انجمن علمی دانشجویی عمران

انجمن علمی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود از قدیمی ترین انجمن‌های این دانشگاه است که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. این انجمن همگام با رشد و بالندگی دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشکده عمران و معماری این دانشگاه سیر رو به رشدی را در پیش گرفت، به طوری که در سال‌های اخیر بسیاری از فعالیت‌های این انجمن همگام با دانشکده و با همکاری این نهاد صورت گرفته است.

این انجمن علمی علاوه بر فعالیت‌های علمی پژوهشی موفق به برقراری ارتباطی مناسب و کارآمد با دانشکده عمران و اعضای هیئت علمی این دانشکده گردیده است که این ارتباط نیل به اهداف والای انجمن را تسریع بخشیده است.

تلاش‌های اعضای انجمن علمی در این سال‌ها برای رسیدن به اهداف انجمن و ادای رسالت علمی اخلاقی خود دارای یک جهت‌گیری کلی برای رسیدن به هدفی واحد و مشخص بوده که این هدف چیزی جز ارتقای سطح علمی دانشگاه و همسو سازی فعالیت‌های انجمن با مسیری که دانشکده جهت آماده سازی دانشجویان این رشته مهندسی برای ورود به صنعت و بازار کار پیش گرفته نبوده است.

 

انجمن علمی دانشجویی تربیت بدنی

انجمن علمی تربیت بدنی فعالیت خود را در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی در سطح دانشگاه به منظور تقویت نشاط علمی در میان دانشجویان و حمایت از فعالیت‌های جمعی و خود جوش پژوهشی و راهنمائی و مشارکت دانشجویان مستعد و توانمند در جهت بالندگی علمی و فرهنگی و با هدف توسعه و بهبود شرایط کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشترک در تمام زمینه‌های تربیت بدنی و ورزشی مرتبط با وظایف انجمن با استفاده از ظرفیت و توانایی‌های موجود براساس ضوابط و دستورالعمل‌های معاونت تربیت بدنی و علوم ورزشی آغاز نمود.

 

انجمن علمی دانشجویی شیمی

از زمان تصویب آیین‌نامه انجمن‌های علمی توسط وزارت علوم در سال ۱۳۷۸ این انجمن در دانشگاه صنعتی شاهرود تشکیل گردید. علم شیمی سابقه بسیار طولانی در زندگی بشر دارد و دستبردهای این علم را می‌توان در جای جای زندگی مشاهده نمود. لیکن در جامعه آموزشی کنونی دانشجویان این رشته از کابردهای آن در صنعت آگاهی چندانی ندارند. در واقع هدف از تشکیل این انجمن آشنایی هر چند بیشتر دانشجویان با کاربرد شیمی در صنایع گوناگون و کاربرد بی‌انتهای این علم در جهان زیستا و نازیستا بوده است چنانچه اعضای انجمن نیز اهداف را سرلوحه حرکت علمی خود قرار داده‌اند. هر چند پس از گذشت چند سال از عمر این انجمن فعالیت‌های آن به مدت ۳ سال به حال تعویق درآمد اما به یاری خداوند و زحمات جناب آقای دکتر کیوانلو و دانشجویان بار دیگر در سال ۱۳۸۷ انجمن علمی شیمی دانشگاه صنعتی شاهرود فعالیت خود را از سر گرفت تا بتواند باری دیگر به اهداف مورد نظر برسد. انشاا…

 

انجمن علمی دانشجویی مدیریت

همزمان با تاسیس دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، انجمن علمی مدیریت در مهر ماه ۱۳۸۶ تاسیس گردید تا با تکیه بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های رشته مدیریت در جهت برطرف کردن شکاف مابین دانشجو و دانشگاه گام بردارد. با توجه به سیاست‌های دانشکده مبنی بر توجه بیش از پیش به رشته مدیریت و فراهم نمودن بستری مناسب جهت کاربردی سازی مفاهیم مدیریتی انجمن علمی مدیریت بر آن شد تا با ایجاد زمینه مناسب برای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت دانشجویان، اعتماد به نفس دانشجویان را بالا برده و عرصه‌های علمی را برای آغاز توسعه پژوهش‌های عملیاتی فراهم سازد.

 

انجمن علمی دانشجویی معماری

از زمان تصویب آیین‌نامه انجمن‌های علمی توسط وزارت علوم در سال ۱۳۷۸ این انجمن نیز در دانشگاه صنعتی شاهرود تشکیل گردید. دانش معماری از شروع پیدایش انسان متولد شده و با درک نیازهای انسان رشد کرده است و دستاوردهای این علم را می‌توان در تمدن بشر یافت لیکن برای شناخت بیشتر این دانش تصمیم به تشکیل انجمن علمی معماری گردید. در واقع هدف از تشکیل این انجمن آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با کاربرد معماری در تکیمل اهداف دانش‌های دیگر و خود ساختگی بیشتر علم معماری است و اعضای انجمن نیز هدف را سرلوحه حرکت‌های علمی خود قرار داده اند.

 

انجمن علمی دانشجویی ریاضی

انجمن علمی ریاضی دانشگاه صنعتی شاهرود فعالیت‌های خود را به طور رسمی از سال ۱۳۷۸ آغاز کرد. این انجمن با داشتن اهداف والایی چون ایجاد انگیزه و رغبت در دانشجویان، ایجاد روحیه پژوهشی، انجام فعالیت‌های علمی فوق برنامه و … در چند سال گذشته توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بین دانشجویان پیدا کند.

 

انجمن علمی دانشجویی کشاورزی

انجمن علمی کشاورزی از سال ۱۳۸۲ آغاز به کار نمود و در طول مدت تاسیس خود توانست جایگاهی ویژه‌ در بین قشر دانشجو پیدا کند. این انجمن با بکارگیری نیروهای جوان و استفاده از ایده‌ها و نظریات دانشجویان شرایط مناسبی را برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی فراهم آورد و با اختیاراتی که در حوزه وظیفه خود دارد می‌تواند امکانات مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار دهد.

 

انجمن علمی دانشجویی مکانیک

انجمن علمی مکانیک با تصویب آیین‌نامه انجمن‌های علمی در دانشگاه و موسسات آموزش عالی در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه صنعتی شاهرود همزمان با سایر دانشگاه‌ها ایجاد شد. انجمن علمی مکانیک همواره از فعالترین انجمن‌ها بوده و توانسته تا با برگزاری کلاس‌های نرم افزار سمینارها و همایش‌های علمی و بازدیدها کاستی‌های موجود در سر فصل دروس را جبران نماید. رسیدن به دستاوردها به جز با حمایت‌های همه جانبه‌ی مسئولین وقت دانشکده امکان پذیر نبوده و امیدواریم این حمایت‌ها همچنان تداوم داشته باشد.

 

انجمن علمی دانشجویی زمین شناسی

انجمن علمی زمین‌شناسی در سال ۱۳۷۸ با فکر اولیه دانشجویان ورودی ۷۷ و همکاری اساتید فعالیت‌های خود را بر محور گردآوری منابع کنکور کارشناسی ارشد و اطلاع رسانی اتفاقات زمین‌شناسی به صورت ماهانه شروع کرد. در حال حاضر علاوه بر تلاش در محورهای قبلی بر موضوع شناسایی گوهرها و جمع آوری اطلاعاتی در مورد برش‌ها و … همت گماشته است.

 

انجمن علمی دانشجویی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

انجمن علمی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۴ همزمان با ایجاد دو رشته مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم افزار) و مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه صنعتی شاهرود آغاز به کار کرد. این انجمن در طول سه دوره فعالیت خود در جهت رشد و ارتقا جامعه دانشگاهی در زمینه آشنایی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین گام‌های بزرگی برداشته است.

به طور کلی محوریت فعالیت‌های این انجمن حول بالا بردن سطح علمی دانشجویان کلیه رشته‌ها در زمینه‌های مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات و همچنین برآورده کردن نیازهای دانشجویان دانشکده در زمینه‌هایی فراتر از حیطه‌کاری دانشگاه و آماده سازی آنان برای ورود به بازار کار می‌باشد که در این زمینه می‌توان از برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف، گردهمایی هفتگی، چاپ گاهنامه‌های تخصصی و توزیع رایگان آنها نام برد. همچنین این انجمن در ساعات مشخصی از هفته به راهنمایی و کمک به دانشجویان جدید الورود جهت آشنا کردن آنان با محیط دانشگاه و دروس ارائه شده و … نیز می‌پردازد.

 

 

انجمن علمی دانشجویی رباتیک

انجمن علمی برق و رباتیک دانشگاه صنعتی شاهرود در سال ۱۳۷۸ تاسیس گردید و دانشجویان رشته‌های مهندسی برق و رباتیک توامان در یک انجمن علمی به فعالیت علمی مشغول شدند. اما در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ طی تصمیمات مدیریت انجمن‌های علمی دانشگاه و نیاز علمی دانشجویان، رشته مهندسی رباتیک دارای انجمنی مستقل تحت عنوان انجمن علمی رباتیک گردید و طی انتخابات انجام شده در اواخر خرداد ۱۳۸۷ اعضای آن مشخص شده و به عنوان اولین اعضای انجمن علمی رباتیک با هدف ارتقای سطح علمی و عملی دانشجویان در زمینه رباتیک، ارایه خدمات علمی مطلوب به دانشجویان مهندسی رباتیک، حمایت اجرایی و جذب حمایت مالی (داخل و خارج دانشگاه) از پروژه‌های دانشجویان، گسترش علم رباتیک و اطلاع رسانی در این زمینه، آشنایی مراکز صنعتی با این رشته فنی نوین و آشنایی دانشجویان با صنعت و نیازهای صنعتی در زمینه کاربرد ربات در صنعت معرفی شدند.

 

انجمن علمی دانشجویی زبان

در دنیای کنونی که رودخانه علم با سرعت روز افزونی دشت‌های تشنه اذهان مردم این کره خاکی را سیراب می‌کند بسیار به جا و ضروری است تا برای بهره‌بردن از این رودخانه، مجرایی بر دشت‌های خشکیده علم و تکنولوژی باز نماییم. سنگ بنای این مجاری مجازی علم تجهیز نمودن جامعه دانشجو به دانش زبان‌های خارجی به ویژه زبان انگلیسی است و دانشگاه به واسطه نقش مقدس آموزشی‌اش با صلاحیت‌ترین جایگاه را برای بنیان این مجاری داراست.

لذا برای نهادینه کردن، متمرکز نمودن و مفید فایده کردن فعالیت‌های جسته و گریخته وابسته به زبان در انجمن‌های غیر تخصصی و در کنار آن استفاده از مشارکت دانشجویان مستعد و توانمند در زمینه زبان‌های خارجی، برآن شدیم تا انجمنی با نام « انجمن علمی زبان دانشگاه صنعتی شاهرود» را ایجاد نماییم. در همین راستا، انجمن علمی زبان دانشگاه صنعتی شاهرود از ابتدای شهریور ماه سال ۱۳۸۷ تحت حمایت و پوشش مدیریت انجمن‌های علمی فعالیت خود را آغاز نمود.

 

انجمن علمی دانشجویی کارآفرینی

فعالیت‌های این انجمن در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ آغاز شد. اهداف این انجمن علمی دانشجویی و چشم انداز پیش رو در همان اوایل تاسیس ارائه گردید که مورد استقبال مسئولین دانشگاه قرار گرفت. این انجمن برای شروع فعالیت، جهت‌گیری فعالیت‌های خود را به سمت فرهنگ سازی و ترویج کارآفرینی در میان دانشگاهیان معطوف کرد. بر این اساس انجمن علمی کارآفرینی برای آشنایی دانشجویان با مفهوم کارآفرینی اقدام به برگزاری همایش‌های گوناگون در این عرصه نمود.     از اهداف این انجمن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

* پرورش مهارت‌های کارآفرینی جهت راه‌اندازی کسب و کارهای پایدار     * توجه به پژوهش‌های کاربردی جهت دستیابی به یک روش عملیاتی به منظور عینیت بخشیدن به یک دانشگاه کارآفرین     * توسعه کارآفرینی، پرورش استعداد نوآوری و خلاقیت، تربیت نمودن افراد متکی به نفس، آگاه نمودن افراد به فرصت‌ها و تمایل برای کسب وکار     * افزایش پویایی و بالا بردن قدرت تجزیه و تحلیل دانشجویان در شناسایی بازار، تکنولوژی و فرصت‌های مالی و اقتصادی     * کاهش زمان ثمردهی طرح‌های کارآفرینان برای رسیدن به کار و ثروت

 

انجمن علمی دانشجویی مکاترونیک

مکاترونیک تفکری جدید در طراحی و تولید محصولات صنعتی با ترکیبی توامان از مهندسی مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر، سیستم‌های کنترل و فناوری اطلاعات است. مکاترونیک به مهندسان این توان را می‌دهد تا با یکپارچه سازی حوزه‌های تخصصی یاد شده، از اولین مراحل طراحی و تولید، به خلق محصولاتی با کیفیت بهتر، قابلیت اعتماد بالاتر، هزینه کمتر و در زمان کوتاه‌تر بیندیشند. این انجمن با درخواست جمعی از دانشجویان این رشته در سال ۱۳۹۳ تشکیل گردیده است.

 

انجمن علمی دانشجویی مواد

مهندسی مواد یک حوزه میان رشته‌ای است که در آن رابطه بین ساختار و خواص مواد به منظور طراحی مواد جدید برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون فناوری مواد مورد بررسی قرار می‌گیرد. امروزه با افزایش تحقیقات در زمینه نانو، مهندسی مواد به یکی از رشته‌های پیشرو در عرصه دانش بدل شده‌است. به‌طور خلاصه یک مهندس مواد در نخستین گام به‌کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی، میکروسکوپ الکترونی عبوری، پراش پرتوهای ایکس و یا روش‌ها و تجهیزات مشابه به شناسایی و بررسی ساختار میکروسکوپی مواد گوناگون می‌پردازد. در گام بعدی خواص مختلف مواد مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرند تا روش‌های تولید مواد جدید یا بهبود خواص مواد قبلی فرا گرفته شود. این انجمن با درخواست جمعی از دانشجویان این رشته در سال ۱۳۹۴ تشکیل گردید.

دکتر کاظم بی تقصیر فدافن
دکتر کاظم بی تقصیر فدافنرییس گروه انجمن های علمی دانشجویی
حسین یونسی
حسین یونسیکارشناس انجمن های علمی دانشجویی