»پارهای از آثار هنری، به ویژه انواع روایی آنها، با پروردن مهارتهای اخلاقی مهمی که ناظر به داوریهای اخلاقیست،
واکنش عاطفی، ادراک همدلی، یکدلی و استعداد روایت کردن زندگی خودمان )و زندگی دیگران( به مثابه وحدتهایی
معنادار، به معرفت اخلاقی کمک میکنند.«

نوئل کرول

از نگاهی میتوان چنین گفت که در وضعیت فرهنگی ایران معاصر افراد خود را در بیگانگی و انشقاق از جامعه، سیاست و
دین مییابند و گونهای از طرد اجتماعی و سیاسی را تجربه میکنند. این در رابطه با هنر و دانشگاه نیز مصداق دارد. ضرورت
درک این بیگانگی، بسان مسئلهای اخلاقی اجتماعی برای هنر، دانشگاه و دانشجو در شرایط کنونی مطرح است و از این رو
انتخاب موضوع و محور این جشنواره خود قابل قضاوت اخلاقی هم برای جامعهی کنونی و هم برای آیندگان است. کلیت
این دوره اعم از داوری، آثار منتخب و حتی آثار محذوف و آن بخشی که هنر را مستقل از قلمرو اخلاق و اخلاق را جدای
از کنش اجتماعی میدانند، بیانگر دو بعد است: یکی سنجش انتقادی معرفت اخلاقیجامعهی کنونی ایران، دوم نزدیک
شدن به واقعیت معرفت اخلاقی از طریق آثار متنوع هنری تئاتر دانشجویی.
محورهای پیشنهادی جشنواره بر اساس نسبت اخلاق اجتماعی و هنر از نگاه تئاتر دانشجویی مطرح میشود و حدی از
عامیت و کلیت را داراست تا تعبیر، تفسیر و فهم دانشگاهی خود تعیین کننده مصداق آن باشد تا به این طریق کیفیت نسبت
هنر دانشگاهی با جامعه بر اساس درک و بینش خود دانشگاهیان پدیدار گردد.
دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران با مرور روند برگزاری و ماهیت ادوار مختلف این
جشنواره؛ تلاش نموده تا نکات مثبت آن ها را تجمیع کند. پیگیری مطالبات دانشجویان، اجرای عموم آثار برگزیده جشنواره
و برقراری دبیرخانه ثابت و مستقل از اهداف اصلی جشنواره است. همچنین امر آموزش به خصوص در سطح مناطق و
همکاری و تعامل دوچندان با انجمنهای علمی نمایش، کانونهای تئاتر دانشگاهی و همه دانشجویان و اساتید عرصه تئاتر؛
از اولویتهای اصلی دوره بیست و دوم به شمار میآید. در راستای رویکرد این دوره از جشنواره محورهای طرح شده زیر صرفا جهت تقریب ذهن به مقوله اخلاق اجتماعی پیشنهاد میگردد:
اخلاق فردگرایانه و بیگانگی از جامعه
ضد اخلاقیت امر اخلاقی
فرد و بیگانگی با خانواده
فرد و از خود بیگانگی دینی
بیخانمانی انسان و بیگانگی با طبیعت

شما عزیزان می توانید تمامی بخش های جشنوراه را در فایل زیر مطالعه نمائید: