در مراسم افتتاحیه این نشست که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شاهرود در سوم و چهارم شهریور ماه امسال برگزار گردید، دکتر محمد مهدی فاتح رئیس این دانشگاه ضمن تبریک هفته دولت از همه افرادی که به به این مملکت خدمت می کنند تقدیر نمود.

آنچه که می تواند کشور را متحول کند، نه ذخایر نفت و گاز، بلکه سرمایه های انسانی است.

وی تکریم را عامل مهمی در بهبود سرمایه های انسانی معرفی نمود و اظهار داشت که دانشگاه از هر مناسبتی برای ارج نهادن به نیروهای خود استفاده نموده است.
ایشان با بیان اینکه ما در دنیای اندیشه خود زندگی می کنیم، یادآور شد: اصرار بر افکار قدیمی موجب در جا زدن می شود.

رییس دانشگاه صنعتی شاهرود با تأکید بر لزوم احترام گذاشتن به شأن انسان ها گفت: وقتی از افراد نظرخواهی شده و نظرات آنان نیز مورد توجه قرار می گیرد، کار را متعلق به خود دانسته و با رغبت بیشتری انجام می دهند.
دکتر فاتح ابراز داشت: ایجاد فضای باز برای نظر خواهی از اساتید و کارمندان و دانشجویان و شکل گیری فضای مثبت فرهنگی برای بهبود وضعیت دانشگاه بسیار مفید بوده  و ما همچنان با این رویه جلو می رویم. ایجاد فضای باز برای نظر خواهی از اساتید و کارمندان و دانشجویان و شکل گیری فضای مثبت فرهنگی برای بهبود وضعیت دانشگاه بسیار مفید بوده  و ما همچنان با این رویه جلو می رویم.

با توسعه همفکری و هم افزایی و برخورداری از رافت و وحدت مسایل حل شد.

وی با اشاره به فضای دانشگاه در ابتدای پذیرش مسئولیت خود، و نیز با اشاره به وجود ۳۰۳ عضو هیات علمی و ۱۴ دانشکده فعال در این دانشگاه افزود: در ابتدا دانشگاه با کسری ۲۵ درصدی بودجه برای انجام تعهدات ضروری مواجه بود و فضای دانشگاه برای مطالباتی که داشتند بغض کرده بود اما با توسعه همفکری و هم افزایی و برخورداری از رافت و وحدت مسایل حل شد و با تلاش و کوشش مستمر همکاران عزیز امسال شاهد افزایش چشمگیر عملکرد دانشگاه نسبت به سال پیش هستیم.دانشگاه صنعتی شاهرود، تولید دانش و فناوری و حرکت علمی را شعار خود قرار داد.

حتی یک حکم انضباطی به دلیل فعالیت سیاسی برای دانشجویان صادر نشده است.

دکتر فاتح تأکید کرد: ما فضای سیاسی را قدر می نهیم اما سیاسی کاری نداریم و کم ترین وقت دانشگاه صرف حاشیه ها می شود. در این مدت حتی یک حکم انضباطی به دلیل فعالیت سیاسی برای دانشجویان صادر نشده است.
فاتح با بیان اینکه باید  خدامحوری، باورهای دینی و میهن دوستی را سرلوحه کار خود قرار داده و  خود محوری را کنارگذاشته دانشجویان را همچون فرزندان مسئولین دانسته و ادامه داد: اینکه باید با مهربانی و دلسوزی به آنها فرصت تمرین داد چرا که مدیران و کارشناسان آینده کشور خواهند شد.
وی همچنین با اشاره به تلاش برای افزایش درآمدهای دانشگاه، خبر از افزایش تعداد قراردادها با بخش صنعت و نیز تاسیس بنیاد خیرین ، افزود: تعداد قراردادها با بخش صنعت افزایش یافت و بنیاد خیرین تاسیس شد.
رییس دانشگاه صنعتی شاهرود تصریح کرد: این دانشگاه هم اکنون دارای حدود چهل هزار متر مربع فضای عمرانی در حال ساخت است .

توجه به کیفیت فعالیت های فرهنگی یکی از اهداف وزارت علوم است.

این نشست با سخنرانی دکتر فضل الله ایرجی کجوری مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه یافت.

وی با بیان اینکه گسترش و هم افزایی فعالیت های فرهنگی و توانمند سازی و دانش افزایی در حوزه های مختلف نیز در دستور کار این نهاد قرار دارد. افزود: کارآفرینی و معرفی کارآفرینان و دانشجویان نخبه به دستگاه های مختلف از دیگر اهداف این وزارت خانه است.
ایرجی با تآکید بر ضرورت تعمیق فعالیت های دینی، یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به تعمیق و تصحیح اردوهای دانشجویی توجه ویژه ای دارد چرا که یکی از به یادماندنی ترین خاطرات دانشجویان، اردوهای دانشگاهی است.
وی ادامه داد: هرکدام از اردوها مانند ایران گردی، راهیان نور و اردوهای جهادی تأثیر خاص خود را بر دانشجویان خواهد گذاشت.
مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به افزایش کمی دانشگاه ها در سال های پیش، تصریح کرد: برخی از دانشگاه ها نخبه گرا بوده و نیازهای علمی کشور را برطرف می کنند و برخی دیگر برای اعتلای سطح سواد و آموزش جامعه تلاش می کنند.
ایرجی با بیان اینکه از راه آموزش می توان سرمایه های اجتماعی را افزایش داد، ابراز داشت: اگر نتوان این سرمایه های اجتماعی را به سرمایه اقتصادی تبدیل کرد، نشان دهنده سوء مدیریت است.
وی در ادامه فرهنگ را زیربنای فعالیت های دانشگاه خواند و افزود: فعالیت های مناسبتی و اوقات فراغت دانشجویان نیز در کنار دیگر فعالیت های دانشگاه ها اهمیت دارد.
وی داشتن مسئولیت اجتماعی، فرهنگ پذیری و مهارت آموزی نیز از جمله اهداف تربیتی دانشگاه ها برای دانشجویان دانست و با تأکید بر اینکه در انجام فعالیت های فرهنگی می توان کار گروهی را تقویت کرد، گفت: فعالیت هایی چون شکل گیری تشکل ها، کانون ها و نشریات دانشجویی برای این منظور بسیار تأثیر گذار است.